Administrations

Publié le par miss link

In case you didn't know, today was administration day.

Waiting at a French administration. There are at least 30 people waiting with me. We are all sitting there, on the green and wooden benches, or on chairs, looking at each other, observing with anxiety the screen that shows the last numbers called. Everyone has a piece of paper with a number and a letter on it, depending on what kind  of issues they are here for, and how many people were already in that queue when they came in.
There is a sort of hushed background noise, punctuated with the beeps and bumps of the vending machine at the entrance of the building - it is past 12pm already. Sometimes a mobile phone rings, and the person it belongs to leaves the waiting space quietly to talk outside. It feels like a library, as if there was some kind of tacit agreement that this space should stay quiet.
Some people are impatient and fidgety, others stay very calm and composed, in appearance at least.
There is a TV  set on silent that displays some daytime tv game with subtitles. Something to occupy the mind if we get too bored. Sometimes someone gets up by mistake, thinking their number is up when it isn't. That creates the opportunity for two minutes of hushed dialog with a neighbour, before going back to waiting in silence. The silence of the sea, grumbling with underground movements and ticking heels. Door opening, door closing, more people coming in. Another beep, another number called. And on it moves.
I feel like the character of some Kafka novel.



Il y  a deux façons de gérer l'attente. Soit on lâche prise complètement, et on attend de bon coeur, conscient que de toute façon il n'y a rien à faire pour accélérer le mouvement. Soit on se prend la tête, on se sent impatient, on s'offusque du temps que ça prend et de l'incompétence potentielle de l'administration en question, on pense à tout ce qu'on aurait pu faire  à la place et tout ce qu'on a encore à faire, on se ronge les ongles et on se trémousse sur son siège.
Autre administration même combat. Cette fois-ci il y a déjà une vingtaine de personnes qui attendent quand j'arrive et scanne ma carte d'allocataire pour prendre ma place dans la queue. L'attente toujours. Plus difficile ici parce qu'aucun signal sonore ne retentit lorsque les noms apparaissent à l'écran, associés au guichet qui les attend. Il faut donc regarder l'écran très régulièrement pour ne pas se faire prendre sa place par inadvertence. Et vu qu'il n'y a pas de numéro, impossible de savoir vraiment où  on en est.
Ici il y a plus de bruit. La clientèle est différente, ce ne sont pas les mêmes classes sociales qui se côtoient. L'ambiane est bruyante, et les travaux qui se déroulent juste devant le bâtiment à grands renforts de marteaux piqueurs et  autres machines  n'améliorent rien.
Moi j'attends.

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